1. Home
  2. >>
  3. Vaardigheden
  4. >>
  5. Marketing & Sales

Marketing & Sales met behulp van IT

Ik heb uitgebreide ervaring met zowel relationele marketing (B2B) als business-to-consumer. Vanzelfsprekend is elke aanpak bedrijfs- en branchespecifiek. Business-to-business trajecten kunnen jarenlang lopen en het is dan een kwestie van de relatie opbouwen en “meegroeien” met je klant en deze opleiden. Een goede partner zijn. Maatwerk oplossingen aanbieden. Elke klant goed kennen. Het plantje af en toe water geven. In beeld blijven en hieromheen allerlei manieren verzinnen en methodes toepassen (social media, evenementen, etc). Ik heb zelfs geruime tijd persoonlijk cold-calls gedaan: erg uitdagend, gewoon de telefoon oppakken en bellen.

In alle gevallen (B2B & B2C) streef ik altijd naar meer dan een eenmalige verkoop (een lange termijn strategie dus) simpelweg omdat die eerste verkoop (het krijgen van de klant) de meeste moeite, tijd en geld kost.

Alle bezwaren moeten worden overwonnen. In het geval van Global Magazines (abonnementen op buitenlandse tijdschriften, circa 50.000 klanten, B2C & B2B) gaf ik vrijwel al mijn marge weg aan de affiliate/wederverkoper waarbij de marge vanaf het tweede jaar (na verlengen van een abonnement) volledig voor ons was. Een strategie gericht op het snel verkrijgen van marktaandeel en een wat langere termijnvisie qua rendement. Een sneeuwbal die heel langzaam ging groeien. Niets was mij te gek als ik die eerste order maar binnen kreeg.

Voor andere bedrijven werkt dit natuurlijk heel anders en het is de kunst en een uitdaging voor mij om voor elke case de beste modus te vinden met de mensen die er zijn (contextueel dus!!). Krachtige tussenstapjes vinden in de marketingladder. (tegenwoordig heet dit “klantenreis”..)

Een reeds aangestipt aspect is samenwerkingen. Via welke kanalen zijn producten te verkopen? Welke afzetkanalen zijn er reeds van andere producten die aanvullend zijn op uw product? Voor mijn eigen bedrijf zocht ik aansluiting bij andere tijdschriften websites om mijn (internationale) bladen te verkopen. Daarnaast ging ik branche specifiek te werk: Een basketbalclub die op haar website mijn basketbalbladen verkoopt aan haar leden en die daarmee de club steunen. Tegenwoordig is het natuurlijk zaak om aansluiting te vinden bij de energietransitie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit is voor elk bedrijf anders en ik vind het een uitdaging om voor elke situatie en bedrijf de juiste strategie te bedenken. De mogelijkheden zijn eindeloos en slechts beperkt door de eigen creativiteit (waarvan ik voldoende bezit!)

Het is de kunst om de meest effectieve strategie te bedenken! Ik kan u daarbij helpen!